Fransk översättartjänst

Kvalité-Pålitlighet-Omtänksamhet

KY-utbildning

 

Jacky Mauduit

 

 

 

Yttrande om motionen från Miljöpartiet i Kalmar angående kvalificerad eftergymnasial utbildning.

 

 

 

Motionen om ”Kvalificerad Mat - Kultur - utbildning” med gröna förtecken låter spännande och intressant till sitt innehåll.

 

Begreppet ” upplevelsenäring ” som nämns i motionen förtjänar att undersökas närmare på grund av det stora intresse den kan få bland ungdomar. Den behöver belysas lite närmare.

 

Vi på Gymnasieförbundet, skulle vilja ta reda på om det finns underlag för en kvalificerad eftergymnasial utbildning i Kalmar med omnejd.

 

Som jag har uppfattat motionen, skulle den utbildningen ha en koppling mellan livsmedelsindustrin, turismen, restaurangnäringen och olika kulturella inslag i form av bland annat ” etno - gastronomiska ” studier.                                     

 

Förutsättningar för det ovannämnda är då ett engagemang och ett nära samarbete mellan de olika parterna. Inrättandet av en referensgrupp på lokal nivå är önskvärt. Den skulle kunna bidraga till att utforma lämpliga riktlinjer för finansiering och utformning av en utbildning med regional  profil.                                

 

Jag skulle också vilja påpeka att näringen har ett stort ansvar när det gäller att anskaffa lämpliga arbetsplatser för de studerande, eftersom 1/3 del av utbildningen bör förläggas ute, förutom att arbetslivet skall bära kostnaderna för den arbetsplatsförlagda utbildningen.

 

 

Jag skulle också vilja poängtera att utbildningen skall svara mot verkliga behov i arbetslivet.

Enligt motionen tycks detta vara ” nästa framtidsbransch ”.                

 

 

Som jag förstått det, skulle det vara en påbyggnadsutbildning och kvalificerad yrkesutbildning som bland annat skulle bidraga till att lyfta fram den svenska matkulturen.

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

 

       

 

 

 

 

 

 

Jag ser en koppling mellan mediaprogrammet på Teleskolan i Kalmar och ekonomihögskolan, den s k ”Baltic Business School ”.

Ett nära samarbete med "STF-Kompetensen"  på Teleskolan skulle också vara tänkbar inom områdena

Management, marknad samt språk och affärskultur.

 

Det finns alltså stora möjligheter  som skulle kunna tas tillvara för att göra alla till viljes utan att stöta på svårigheter.

 

 

S T F - kompetens :  "Telecomutbildning."

                                                                                        Utvecklar företag och organisationer i Europa inom nyckelområdena :

                                                                                        IP och bredband. Projektledning. Management & Marknad.

                                                                                        Språk & Affärskultur.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Handläggare                                                                                                                                                      Kalmar 00-10-13

 

Jacky Mauduit                                                                                                                             Kommittén för

                                                                                                                                                                                          Kvalificerad Yrkesutbildning

                                                                                                                                                                                          103 33 STOCKHOLM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                             Ansökan om att få medverka i försöksverksamhet

                                                med kvalificerad yrkesutbildning inom områden

                                                Upplevelsenäring som:

                                                Näringsidkare och Samordnare av matkultur

                                                Entreprenör eller Arbetsledare i småskaligförädlingsföretag

                                                                                                                                        restaurangnäringen

                                                                                                                                                             livsmedelsbranschen

                                                Innovatör av måltiden

                                                Produktutvecklare inom upplevelsenäring.

 

 

                                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. Grundläggande uppgifter

 

Ansökan avser en försöksverksamhet inom KY rörande matkultur med gröna förtecken samt modern produktion av varor och tjänster inom hotell - och restaurangbranschen, turistnäringen och livsmedelsproduktion samt entreprenörskap i nära anknytning till förädlingsindustrin med etiska, etniska och estetiska förebilder.

 

Utbildningen kommer att omfatta 60 poäng som innebär ett och ett haft  år heltidsstudier med sommaruppehåll och följer i regel de traditionella terminstiderna.

 

Denna yrkesutbildning med omfattande teoretiska och praktiska inslag är för dig som vill utveckla framtidens upplevelsenäring.

 

En tredje del av utbildningen, så kallad "lärande i arbete", är utlagd på diverse arbetsplatser under handledning för att lättare väva in dina teoretiska kunskaper i praktiken och därmed förstärka dina färdigheter på ett verklighetsbaserat sätt.

 

En första antagning på 20 studenter lär bli aktuellt v t år 2002 samt antagning under ytterligare kommande år på grund av det ökande intresset för hotell - och restaurangprogrammet.

Ansvarig utbildningsanordnare lär bli Kalmarsunds gymnasieförbund i Kalmar.

 

B. Bakgrund

 

Utbildningsiden har sitt ursprung i en motion från miljöpartiet i Kalmar och bygger på att i tematisk form gestalta de olika samordningsdelarna inom en s k upplevelsenäring som syftar på restaurangnäringen, turistindustrin samt livsmedelsproduktion och livsmedelsbranschen.

 

De växande intressena för mat och hälsa, revitalisering av regional matkultur, utveckling av nya livsmedelsprodukter, mediafolkets deltagande, lanseringen av interkulturella frågor samt en växande engagemang för en upplevelsenäring hos alla, skulle kunna bidra till att samla ett behov av förmågor för att utveckla nya arbetsformer för samordning av produkter och tjänster inom ovannämnda branscher.

 

Regionen präglas av turistiska inslag såsom natur- och kulturturism, ett närmande till östersjökulturen, miljövårdsarbete, landsbygdens återupplivanden ur kommersialiseringssynpunkt kan därför en sådan utbildning vara ett välkommet inslag i denna utveckling.

 

Det fordras nya krav på breddare kvalifikationer som allmän bildning, social kompetens, större förståelse, problemlösningsförmåga i den " nya ekonomin", som innebär internationell konkurrens och inslag av tjänsteproduktion till kundnära produktion och kvalitetskonkurrens.

 

Detta förutsätter en bättre kvalificerad personal , en ständig kompetensutveckling och en lärande arbetsorganisation inom "upplevelsenäring".

 

Jag är övertygad om att denna utbildning kan uppfylla dessa krav och härigenom medverka i denna samhällsutveckling genom att starta en kvalificerad utbildning som berör de ovan nämnda branscherna.

 

C. Bedömning av arbetsmarknaden och efterfrågan från arbetslivet

 

I och med det ovan sagda, framhåller näringen vikten av att utveckla näringsidkare som kan skapa behov för framtidens upplevelsenäring.

 

Vi måste göra anspråk på att upprätthålla den internationalisering som restaurangnäringen, turist- och livsmedelsindustrin präglas av som betyder att ungdomsgenerationerna behöver större kommunikativa, språkliga och ekonomiska färdigheter samt ett aktivt sökande efter moderna samordningsmetoder.

 

Det gäller samtidigt att övertyga företagen att de måste inse utbildningens och yrkesträningens avgörandebetydelsen för ungdomarna förutom att de själva skall kunna möta de tekniska och strukturella förändringarna på ett professionellt sätt.

 

Utbildningens huvuduppgift skulle kunna vara att tillgodose efterfrågan på ett specialkunnande hos personer inom upplevelsenäringen som har en förmåga att självständigt och i grupp att kunna genomföra kvalificerade arbetsuppgifter, vara förtrogna med livsmedelsprodukter från ide via råvara till färdig produkt, se helheter för samordning av tjänster och produktion samt lösa problem.

 

Det primära är att starta ett samarbete med arbetsförmedlingen, livsmedelsproducenter, restaurangföretag, turistanläggningar, Kalmar "Baltic Business School" samt högskolan i Kalmar för att lättare kartlägga aktuella behov av arbetskraft inom dessa branscher och analysera de utbildningskrav som dessa branscher skulle vilja förfoga över.

 

Det kontaktnät som ungdomarna har skaffat sig inom restaurangnäringen efter avslutad utbildning på hotell - och restaurangprogrammet kan också vara till gagn för en större förtrogenhet med branschens framtida behov och det starka förtroende som branschen har för dessa ungdomar.

 

Redan idag finns ett uppdämt behov av restaurangutbildning på högskolenivå som för övrigt förekommer i vissa delar av landet. ( restaurang - och måltidskunskapsinstitutionen i Grythyttan tillhörande Örebro Universitet och Etno-gastronomisk utbildning i Umeå tillhörande Kultur - och mediainstitutionen vid Umeå Universitet ). Däremot saknas det i vår del av landet en liknande utbildning med gröna förtecken .

 

Miljöpartiet de gröna yttrar sig på följande sätt i sin motion från den 03-03-2000 : "Uppmärksamheten regionalt och massmedialt (P1 "Meny", skördedagar, kocktävlingar m. m.) har givit vår del av landet ett särskilt gott rykte. Detta omfattar såväl högkvalitativ råvaru-, livsmedels-, som matproduktion. Högskolans profil med livsmedelstekniska och biokemiska linjer samt vårdhögskolan med kosten som en viktig faktor i den förebyggande hälsovården samt turistlinjen, "Baltic Business School" m.m. är utmärkta komplement och utvecklingsvägar. Förutsättningarna för utveckling av nya produkter och förädlingsföretag för den inhemska marknaden och även för export av den alltmer uppskattade och bekantgjorda svenska matkulturen".

 

Min förhoppning är att få till stånd ett aktivt deltagande från näringslivet ur undervisning synpunkt och härigenom övertyga högskolan och gymnasieskolan att skapa likheter och kontaktytor mellan utbildning och ett utveckling av dessa branscher inom den specifika samordningsrollen som de

företräder så att studenterna får utveckla sitt kritiska och kreativa tänkande och förmågan att se vad den samordningsrollen innebär för framtidsutvecklingen inom dessa branscher.

 

 

 

 

D. Arbetslivets medverkan vid utformning av utbildningen

 

De olika utbildningsinslagen i samverkan med näringen skulle kunna genomföras på följande sätt :

 

En baskurs om matkultur på 10 poäng skulle kunna vara ett krav för att gå vidare i utbildningen. Litteraturen skulle omfatta mat och måltider ur enologisk synpunkt för att ge en orientering om hur måltiderna har utvecklats och förändrats med tiden, samt matens symboliska betydelse för olika grupper ur regionalt och internationellt synvinkel och kulturregionernas betydelse i ett framtidsperspektiv.

 

En litteraturkurs om ekonomisk planering, marknadskunskap, projektkunskap och företagsekonomi skulle kunna integreras i lärandet i arbetet och utgöra viktiga utvecklingsmöjligheter för företagen för att skapa lönsamhet och framgång.

 

Jag förmodar att näringsföreträdarna är villiga att skapa meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter i samarbete med elevernas intentioner och se de studerande som en viktig resurs i verksamheten.

 

Arbetsfältet kan vara varierande från förädlingsindustrier till restauranger med maten, måltiden och produkten i centrum i kombination med sökandet efter nya tillämpningar och användningsområden.

 

Många aktörer på arbetsmarknaden kommer att vilja bidra till utbildningen med högre kompetens för att i sin tur kunna tillföra yrkesutövningen nya dimensioner med stöd och hjälp av den kvalificerade arbetskraften.

 

Jag skulle kunna tänka mig en kompetenscentra för regionen, där flera skolor eller kommuner med gemensamma intressen kan samla bra kompetens på ett ställe. Därmed skulle skolorna spara pengar samt att detta skulle utgöra en grund för vidare utveckling av företagen.

 

Varje företag i samarbete med studenterna skulle inrätta en arbetsplan för att strukturera arbetsformerna för vederböranden. Detta skulle ha till uppgift:

 

  • Att tillämpa ett problembaserat lärande i projektform som dokumenteras kontinuerligt.
  • Att väva in innehållet från olika teoretiska kurser i praktiskt arbete.
  • Att skapa tillväxtprocesser så att företagen utvecklar och vidmakthåller hög kompetens.

 

Studenterna skall följa hela processen från idé via råvara till produkten samtidigt som de skall lära sig att vidare utveckla och marknadsföra dessa produkter. Det är oftast dessa lokala mikroprocesser som ger upphov till vad som kallas tillväxt. Det gäller att vis den lokala och regionala dynamikens betydelse. Dessa processer bidrar till en kompetenshöjning av studenterna och deras personliga utveckling samtidigt som det ger de en professionell inställning till yrket för att det skall leda till ansvarsfulla befattningar inom dessa branscher. 

 

 

 

 

    

 

 

E. Branschorganisationer, företag/arbetsplatser som deltar i utbildningen.

 

Följande arbetsplatser/företag, branschorganisationer kommer att åta sig uppgiften att ge eleverna meningsfulla och problembaserade arbetsuppgifter i enlighet med utbildningsvillkor och krav. Dessutom kommer de att medverka i en utvärdering och förändring av utbildningen i enlighet med de behov som kommer att fordras på arbetsmarknaden.

 

Kalmarsunds gymnasieförbund.Ansvarig utbildningsanordnare

 

Restaurangnäring

 

Brofästet - hotell och konferens. Helén Bäckstedt. 0480-427020

 

Fiskaregatan krog i Kalmar. Marit Palm. 0480-18100

 

Halltorp gästgiveri AB. Lars Forsberg. 0480-85000

 

Hamnkrogen. Magnus Johansson. 0480-411020

 

Helén och Jörgens AB. Jörgen Rasmussen. 0480-28830

 

Hotell Borgholm. Ove Fransson. 485-77060

 

Påskallaviks gästgifveri. Mattias … 0491-97050

 

Stufvenäs gästgiveri. 0486-21900

 

Livsmedelsindustri

 

Guldfågel i Mörbylånga. Magnus Johansson. 0485-49500

 

Kalmar läns slakteri. Thomas Sjöbom. 0480-57100

 

Småskaliga förädlingsföretag

 

Gårdshandel i St Aby. Mållila. Patrik Axelsson. 0495-20928 (Smålands korgen)

 

Wirblads gårdshandel i Dörby. 0480-471210

 

Övrigt

 

Hushållningssällskapet i Kalmar. Åke Olsson. 0480-28490

 

Torslunda försöksstation i Skogsby. Torsten Kellander. 485-38024

 

 

 

 

 

F. Eventuella åtgärder för att stimulera icke-könsbundna val

 

Erfarenheter från hotell- och restaurangprogrammet i Kalmar har visat att fördelningen mellan bägge könen är ganska jämn och har hållit sig på en sådan nivå under en längre tid, vilket är positivt.

 

Jag skulle också vilja poängtera att kvinnliga studenter samt kvinnlig arbetskraft är en starkt representerad grupp inom de ovannämnda branscherna, vilket förstärker detta påstående att det icke skall vara problematiskt att stimulera denna grupp att välja utbildningen.

 

Kvinnornas skicklighet vad gäller teoretiska studier inom bland annat HR - programmet stödjer denna

påstående.

Utbildningen skulle vara utformad så att den kan gynna kvinnorna i större utsträckning än män.

 

I detta sammanhang kan det också vara av intresse att påpeka vilken kompetenshöjare denna utbildning kan vara för etniska grupper, som bidragande orsak till att utveckla det mångkulturella samhället i ett positivt arbetsklimat.

 

 

G. Medel som begärs för utbildningen med beräkningsgrunder

 

En preliminär beräkning av medel för att bedriva en sådan utbildning skulle kunna uppgå till 45 000 kr per studerande om utbildning om 60 KY - poäng.

Totalt omfattar medel för 20 elever x 45 000 kr = 900 000 kr per år.

 

Beräkningsgrunderna för kostnaden behöver diskuteras och preciseras.

Den ovan nämnda summan skulle omfatta undervisningskostnader, lokaler, övrig utrustning och administration

 

En senare sammanställning av kostnaderna kommer att göras (bilaga 1.)

 

Jag utgår ifrån att L I A är hel befriad från kostnad, vilket innebär att näringen bär ansvaret för denna utgift och att studenterna ses som en framtidsresurs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utbildningsinnehåll

 

Utbildningsplan

 

  1. 1.      Utbildningen är en försöksverksamhet inom KY rörande Matkultur med gröna förtecken samt modern produktion av varor och tjänster inom hotell - och restaurangbranschen, turistnäringen och livsmedelsproduktionen.

 

Ansökan avser en utbildning med inriktning på restaurangnäring, måltidskultur, affärskultur livsmedelsförädling och produktion.

 

Kursen skall ge kunskaper om regional matkultur samt östersjökultur. Kursen skall även ge kunskaper om hur måltiderna har utvecklats och förändrats med tiden, samt restaurang- och måltidskunskap. Dessutom skall utbildningen ge insikter i kartläggning, marknadsföring, samordning och tillämpad ekonomi av en s k "upplevelsenäring".

 

2.   Ansvarig utbildningsanordnare

 

Ansvarig utbildningsanordnare är gymnasieförbundet i Kalmar samt ytterligare organisationer som jag återkommer till.

 

Organisation : Kalmarsunds gymnasieförbund

Adress: Skeppsbrogatan 55, box 865, 39128 Kalmar

      Kontaktperson:          

Telefon: 0480-450000

Fax: 0480-451515

E-post:                                         

 

Samarbetspartner:

 

 

 

 

  1. 3.     Ledningsgrupp:

 

                      Ordförande:

 

                      Sekreterare:

 

                      Övriga ledamöter:

      

 

 

 

 

 

 

 

4. Utbildningens övergripande mål

 

Målet med utbildningen är att du som studerande efter fullgjord utbildning skall kunna arbeta som entreprenör inom småskaliga förädlingsföretag samt restaurang- och livsmedelsbranschen.

Som produktutvecklare inom livsmedelsbranschen eller industrin.

Som marknadsförare, innovatör av måltiden som anställd eller i eget företag.

 

Efter avslutad utbildning skall du:

 

Redogöra för inhemska livsmedelsprodukter, deras förädling, användning och marknadsföring.

 

Kartlägga en upplevelsenäring som en stark kulturprofil inom regionen.

 

Kunna utföra kvalificerade arbetsuppgifter i en organiserad produktion av varor och tjänster.

 

Verka för en god matkultur med etiska, etniska och estetiska uppgifter, för att lyfta fram det symboliska innehållet och de geografiska variationerna som den kulturen kännetecknar.

 

Kunna fungera som samordnare inom hotell-, restaurang- och turistnäring samt livsmedelsproducenter.

 

Bidra till en kvalitetshöjning av restaurang- och turistnäringen i samarbete med livsmedelsproducenter ur regionalt perspektiv.

 

Gestalta samordningsdelarna inom de ovan nämnda branscherna för att framhäva deras kreativa och estetiska dimensioner.

 

Initiera till en tvärvetenskaplig utvecklingsverkan mellan de berörda parterna för att lyfta fram den regionala matkulturen och anpassa den moderna kostpropagandan till en upplevelsenäring.

 

För att erhålla examen skall studenten ha:

 

De kunskaper och färdigheter som behövs för att som planerare, kartlägga en "upplevelsenäring" som en stark kulturprofil inom regionen.

 

Sådana insikter i marknadsföring budgetering och produktion av varor och tjänster som krävs för att fungera som samordnare mellan olika näringsbranscher såsom de ovan nämnda.

 

Förmåga att belysa och kombinera interkulturella och regionala frågor samt miljömässiga, etiska och etniska frågor rörande mat och måltider.

 

Kunna vidga ansvaret i planerings- lednings- och samarbetsfunktionerna på ett företag.

 

Kunna vidga ansvaret i samordningsfunktioner mellan olika företag inom dessa branscher.

-         Leda och motivera medarbetare i samordningsprojekt.

-         Utnyttja modern informationsteknik.

-         Upptäcka nya affärsområden och därigenom föreslå ett nytänkande rörande yttringar inom "upplevelsenäring".

 

 

 

  1. 5.     Huvudsaklig uppläggning och organisation av utbildningen och lärandet i arbetet samt omfattningen av utbildningens olika delar.

 

Undervisningen kommer att bedrivas i form av litteraturläsning, lektioner, föreläsningar och fältarbeten med måltidskunskap och livsmedelsprodukter i fokus.

 

En presentation av varje företagsinriktning kommer att genomföras i tidigt skede av utbildningen, där förutsättningar och mål med arbetet kommer att behandlas.

 

För att studenterna skall skaffa sig en helhetssyn och se sambandet mellan förädling, marknadsföring, ekonomi,  produktion, försäljning och upplevelse av måltidens yttringar, kommer utbildningen att läggas upp som problembaserade övningar och projekt enskilt och i grupp.

 

Studenterna kommer hela tiden att lära sig ta ansvar och öva upp förmågan till samspel med andra människor. Medarbetare på de olika företagen utgör kunskapsresurser för varandra.

 

Ett engagemang från näringslivet i genomförandet och utformningen av utbildningen är ett krav för att det skall gå att väva in teorin i de tillämpade processerna och arbetstekniken som pågår på arbetsplatserna.

 

Det gäller alltså att bilda en referensgrupp med företrädare för näringen som skall utgöra majoriteten i ledningsgruppen som skall ge en fast och stimulerande anknytning till arbetslivet. Dessutom kan denna grupp vara en kvalitetssäkring för utbildningen.

 

L I A får inte vara någon interutbildning. Det skall ge förtrogenhet med yrket förutom att studenterna måste se detta arbete ur ett helhetsperspektiv för att träna sin analytiska förmåga.

 

Högskolan kommer att delge av sin språk-, affärskultur- och tillämpad ekonomisk kompetens.

 

Det skall också finnas utrymme för reflektion och eftertanke samt relevant handledning på varje arbetsplats, för att den egna yrkesskicklighet skall kunna utvecklas och för att studenterna skall kunna påverka det egna arbetet och lägga grunden för fortsatt utveckling.

 

Examination i form av "paper" och uppsatsskrivning, enskilt och i grupp knuten till all praktisk verksamhet kommer att vara ett krav för att erhålla utbildningsbevis. Dessutom måste studenten vara godkänd i de olika kurserna.

 

Betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd ges på varje kurs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Omfattning av utbildningens olika delar:

 

 

Huvudmoment/kurser                                 Poäng

                                                                                                                                                             Totalt             Skolförlagd     Arbetsplatsförlagd

 

 

 

Matkultur                                                                                                                                          5                                                                4                                                                1                                                                                                          

-         Gastronomisk historia

-         Kulturregioner

-         Mat som symbol

-         Måltiden och dess yttringar

 

 

Företags- och restaurangekonomi                                                          4                                                               2                                                                 2                                                              

Marknadskunskap / produktutveckling                             4                                                               2                                                                2

Informatik och IT                                                                                                        2                                                                2

Entreprenörskap                                                                                                                               2                                                                2                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

Affärskultur                                                                                           3                                                               3

Affärskommunikation                                                                                                  3                                                                3

(rapportsskrivning, intervjuteknik)

 Fackengelska

 

 

Projektarbete L I A                                                                                                     24                                                              10                                                             14

Varav examensarbete 5 p                                                                                                                 

 

Måltids- och livsmedelskunskap                                                             14                                                             10                                                                 4

omfattande teknik, produkt, marknad, 

 

 

 

Totalt                                                                                                                61                                                38                                                23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    

 

INNEHÅLL och UPPLÄGGNING

 

                                                                                                                                                                                                                                                                  

 

Tim

 

  1. 1.     Grundblock 18p                                                                                                                                                                          640

 

 

  • Företags- och restaurangekonomi, 4p

 

  • Tillämpad marknadskunskap, 2p

 

  • Informatik och IT, 2p

 

  • Produktutveckling, 2p

 

  • Entreprenörskap, 2p

 

  • Affärskultur, 3p

 

  • Affärskommunikation, 3p

 

 

2. Teoretisk yrkesspecialisering 19p                                                                                                                                                       570

 

 

  • Matkultur, 5p

 

  • Måltids- och livsmedelskunskap, 14p

 

 

3. Praktisk yrkesspecialisering – L I A 24p                                                                                                         720

 

    varav examensarbete 5p

                

 

 

 

 

 

 

 

 

Kursplan :

 

 

FÖRETAGS- och RESTAURANGEKONOMI 12p                                                               460 tim.

med följande moment

 

 

Restaurangekonomi, 4p

Ekonomisk planering med tillämpad marknadskunskap, 2p

Information och IT, 2p

        Produktutveckling, 2p

        Entreprenörskap, 2p

 

 

 

MÅL

 

 

Skapa nya behov och utnyttja mänskliga och materiella resurser på bästa sätt för att uppnå lönsamhet och framgång

 

Skapa kännedom om vilka möjligheter till stöd och hjälp som finns för lansering av nya produkter och varumärken

 

Ge ökad kompetens av lönsamhet och effektivitet samtidigt som gästen och kunden skall uppleva hög servicegrad

 

Arbeta med ny informationsteknik och projekt inom olika områden av näringen vad gäller trender och traditioner

 

Ge ökad förståelse för behovet av utveckling och förnyelse

 

Stimulera studenternas föreställningsvärde samt skapa egna slutsatser och teorier

 

 

Efter genomgången kurs skall studenten 

 

Kunna använda information och kommunikationsteknik i det dagliga arbetet.

 

Vara förtrogen med arbetsprocesser från idé via råvara till produkt.

 

 

 

 Kunna medverka i utveckling av kvalitativa produkter och tjänster inom

  restaurangnäring och förädlingsföretag.

 

Vara förtrogen med branschen trendiga behov.

 

Ha insikt i hur man skapar tillväxtpotential inom dessa branscher.

 

Kunna tillgå grundläggande principer och metoder för marknadsföring inom dessa branscher.

 

Vara förtrogen med myndigheternas krav på småföretagande.

 

Ha förmåga att fokusera på ekonomiska förutsättningar och applicera dessa i ett realistiskt och ekonomiskt sammanhang. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AFFÄRSKULTUR och AFFÄRSKOMMUNIKATION 6p                                                               180 tim.

 

 Mål

 

Kursen syftar till att ge ökade kunskaper om muntlig och skriftlig affärskommunikation ur etisk, etnisk och estetisk synpunkt. Vidare skall kursen ge fördjupade kunskaper om hur man vårda gäst- och kundrelation, lär sig förstå gästen och kunden på ett bättre sätt för att tillfredställa olika behov och önskemål samt ha känsla för vad som krävs i olika situationer.

 

Kursen skall utveckla förmågan att använda språket i yrkesmässiga kontakter samt bidra till att skapa regionala tillväxtprocesser i företaget så att företaget kan ta sig till ny kunskap samt utveckla och vidmakthålla hög kompetens för organisationens viktigaste konkurrensmedel.

 

Kursen skall ge kunskaper om hur tekniska hjälpmedel används vid framställning, exponering och försäljning av produkter.

 

 Kursen innehåller följande moment

 

  • Träning i att utnyttja modern informationsteknologi.

 

  • Framställning och utformning av presentationsmaterial för att identifiera nya affärsområden och därigenom visa den lokala och regionala dynamikens betydelse inom restaurangnäring, livsmedelsbransch och småskaliga förädlingsföretag.

 

  • Träning i att utveckla kommunikations- och framträdandeteknik samt inse vikten att anpassa stil och nivå till sammanhang och mottagare.

 

  • Träning i att tillämpa kreativitet och problemlösningsförmåga för att bidra till utveckling av effektivitet, produktion och tjänster samt öka kvalitén.

 

  • Kännedom av etniska miljöer som kräver ökad förståelse för olika kulturmönster goda språkkunskaper och ”livskunskaper”.

 

  • Kommunikationsteori: Att träna nyfikenhet och aktivt lyssnande. Att se möjligheter i det svåra samtalet. Att skapa öppenhet i samtalet.

 

 

 

 

 

 

MATKULTUR 5p                                                                                                                                                                                                     150 tim

 

 

Kursen består av följande moment:

 

  • Gastronomisk historia
  • Kulturregioner
  • Mat som symbol
  • Måltiden och dess yttringar

 

Mål

 

Kursens huvuduppgift är att framhäva matkulturens betydelse i vårt samhälle ur etisk, etnisk och estetisk synpunkt

 

Kursen skall dessutom ge en orientering om mat och måltider med tyngdpunkt på gestaltning av måltidens yttringar, trender och nya livsmedelsprodukter

 

Efter genomgången kurs skall de studerande kunna

 

  • Förstå hur mattraditionerna har utvecklats och förändrats med tiden
  • Ge orientering om måltidens yttringar ur etnologisk synpunkt.
  • Ge studenterna möjlighet att utveckla tankar och idéer som framhäver ”upplevelsenäringens” betydelse som en framtidsbransch.
  • Redogöra för måltidens yttringar ur aspekter som tid, rum, möte, produkt, stämning och styrsystem som viktiga samhällsekonomiska faktorer.
  • Skapa helhetsbilder av verksamheten för att bibringa hög servicegrad och förståelse för olika kulturmönster samt bidra till en omvärdering av yrket som innebär att branschen får ett högre status genom en växande grupp av gäster och konsumenter som kräver det.
  • Förstå hur politiska beslut, demografiska faktorer och samhällsekonomisk utveckling påverkar restaurangnäringen och storhushållssektorn.
  • Kursen skall ge kunskaper om ett ”matkulturlyft” både regionalt och nationellt med massmediala intressen som yttrar sig i TV inslag, tävling o s v och omfatta såväl högkvalitativ råvaru-, livsmedels- och matproduktion.

 

Kommentar: Med matkultur menas matens beredning, tillagning, servering och intagande samt de tankar och föreställningar om mat som delas av grupper och människor. Ur kursen matkultur 10p som ges av institutionen för kultur och medier vid Umeå universitet.    

 

 

MÅLTIDS- och LIVSMEDELSKUNSKAP 14p                                                                                      420 tim.

omfattande teknik, produkt, marknad med följande delkurser

 

 

  • Mat och teknik, 5p
  • Dryckeskultur, 2p
  • Matsalsarbete, 2p
  • Meny- och livsmedelskunskap, 3p

 

 

Mål

 

Kombinera regional matkultur med utveckling av nya och trendiga sätt att komponera, marknadsföra och sälja i ett större sammanhang ur turistisk, ekonomiskt och miljömässigt fördelaktigt sätt. Därigenom tillgodose gästernas skiftande behov av service.

 

Efter genomgången kurs skall studenten

 

  • Förstå samspelet mellan litteratur, undervisning och föreläsning samt tillämpningsövningar under L I A. Detta är av mycket stor vikt för att uppnå effektivitet och kvalitet i utbildningen.

 

  • Ha en större helhetssyn som måltiden och restaurangbesöket utgöt där yrkeskunskaper, estetik och vetenskap förenas.

 

  • Träning i att se samband mellan verksamhetens affärsidéer och marknadsföringsstrategier.

 

  • Kunna medverka i utvecklingen av produkter och produktionsprocesser för att tillföra nya behov.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LÄRANDE I ARBETE – L I A 26p                                                                                                                                       720 tim.

 

Mål

 

Den praktiska yrkesspecialiseringen utgör en tredje del av den totala studietiden på ett tiotal företag inom restaurangnäring, livsmedelsbransch och småskaliga förädlingsföretag då är utbildningen förlagd på fadderföretag med handledning. Huvudsyftet är att väva in kursernas innehåll i praktiska och teoretiska övningar som skall vara problembaserat för att studenten skall kunna utveckla sin skicklighet in den yrkesspecialitet han har valt. Dessutom skall studenten skapa tillväxtprocesser för att utveckla företagets kompetens. Studenten skall ses som en viktig resurs i arbetet. L I A får inte vara någon internutbildning. Det skall ge förtrogenhet med yrket förutom att studenten måste se detta arbete ur helhetsperspektiv för att träna sin analytiska förmåga. Hur skall vi binda samman de olika kurserna som ingår i utbildningen och därmed uppmana oss att arbeta mot gemensamma mål är en fråga som handledare, lärare och studenter måste vidare utveckla. Studenten inrättar sin egen arbetsplan som en struktur för arbetet inom företagets och utbildningsplanens ramar. De studerande måste vara uppmärksamma på varje företags arbetsorganisation och planläggning av produktion för att ges möjlighet att omsätta teorin i praktiskt arbete. Studenten får insyn i diverse arbetsprocesser och därigenom utvecklar sin yrkesskicklighet i den samordningsrollen som kommer att spela en central betydelse i företagets utvecklingspotential. Syftet är också det, att bättre förstå arbetsprocesserna, dess hinder och möjligheter i arbetslivet. Lärandet i arbetet skall resultera i skriftlig dokumentation som kommer att ligga till grund för ett examensarbete knutet till arbetsplatserna så att ett konstruktivt samarbete byggs upp från första början under studentens ansvar. Detta är ett sätt på att framhäva regionens kvalitet och kontinuerligt förbättra den.

 

Efter genomgången kurs skall de studerande kunna

  • Förstå vikten att samordna olika verksamheter och presentera dessa på ett marknadsinriktat sätt.
  • Uppmärksamma nya kulturella intåg och kombinera dessa med traditionella företeelser för att bidra till att förstärka en ”upplevelsenäring” ur regionalt och internationellt perspektiv.
  • Dokumentera iakttagelser på arbetsplatsen så att det kan resultera i tillväxtprocesser.
  • Skapa egna slutsatser och teorier för att nå högre servicegrad.
  • Kartlägga helhetsbilder inom dessa branscher som kan användas för gemensam planering inom hantering, produktion, distribution och försäljning av livsmedel.
  • Leda projektarbete som bidrar till företagets kompetensutveckling.
  • Planera, leda, organisera och följa upp arbetet.

 

 

 

6. Inriktning av lärandet i arbetet

 

En presentation av varje företagsinriktning kommer att genomföras i tidigt skede av utbildningen, där förutsättningar, arbetsformer och mål med uppgifterna kommer att behandlas.

L IA kommer att pågå kontinuerligt i sammanhängande perioder om 5 veckor.

 

Ett engagemang från näringen i genomförandet av utbildningen är ett krav för att väva in teorin i de tillämpade processer och arbetsteknik för att träna in analytiska förmågan hos studenten.

 

Beskrivning av läroprocesserna, fördelning av arbetsplatserna och medverkan i arbetet kommer att behandlas i ett senare tillfälle.

 

Studenten lämnar in ett examensarbete som fokuserar på de processer och arbetsteknik som har tillämpats på olika arbetsplatser.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7. kursplaner och mål för kurser eller huvudmoment

 

De olika kursernas mål kommer att diskuteras med de berörda vid ett senare tillfälle.

Målbeskrivningarna kommer att revideras fortlöpande efter nya behov.

 

Kursplanernas förslagen kommer att läggas fram vid ledningsgruppens möten.

 

 

Utbildningens övergripande mål har berörts i denna ansökan under punkt 4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Kvalitetssäkring och egenutvärdering

 

Utbildningsbevis uppnås efter godkänt examensarbete samt godkänt resultat i utbildningens samtliga kurser.

Prov, inlämningsuppgifter utförda enskilt och i grupp och dokumentation av L I A kommer att ligga till bedömningsgrunder för betygssättning i de olika kurserna.

 

Följande betygsskala kommer att tillämpas : Underkänd, godkänd och väl godkänd.

 

Den kursansvariga läraren sätter betyg på studenten i samarbete med handledaren på arbetsplatsen som kontinuerligt förs diskussioner om hur mer eller mindre bra studenten har lyckats att väva in teorin i det praktiskaarbetet.

 

Bedömningen av de olika kursernas innehåll och hur pass bra de teoretiska kunskaper har anpassats till de processer som sker på arbetsplatsen behandlas fortlöpande av lärare, studenter och handledare emellan, genom muntliga och skriftliga utvärderingar.

Dessa utvärderingar ligger till grund för eventuella förändringar angående innehåll, arbetssätt, förhållningssätt till arbetet och examination.

 

En referensgrupp bestående av studenter, lärare, handledare och arbetsgivare kommer att ha det yttersta ansvaret för utvärderings- och förändringsarbetet. Deras kontrolluppgift kommer att består av uppföljning av arbetet i förhållande till de övergripande målbeskrivningar som utbildningen syftar på.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Kompetenskrav på den personal som medverkar i utbildningen

 

Personalen skall ha följande kompetens för att kunna undervisa i de olika kurserna :

 

-         Akademisk examen med lärarutbildning.

 

-         Relevant yrkeskunskap för att kunna handleda i lärandet i arbete.

 

 

-         Kunna samarbeta på ett konstruktivt och vetenskapligt sätt.

 

-         Se till att utbildningen utvecklas och förändras i förhållande till de senaste kraven och behoven som ställs på arbetsmarknaden.

 

Handledare inom L I A väljs ut av arbetsgivaren i samråd med lärarkollegiet.

 

 

 

 

  1. 10.                                Förkunskapskrav och andra villkor för att få börja utbildningen

 

För att läsa Matkultur Livsmedelsproduktion samt  Entreprenörskap 60p skall du ha standardbehörighet till högskolestudier.

 

Som särskild behörighet gäller att du antingen :

 

-         skall ha fullföljt hotell – och restaurangprogrammet.

 

-     skall ha fullföljt livsmedelsprogrammet på gymnasienivå.

 

-     har varit yrkesverksam inom området med anknytning till mat  måltider och livsmedelsprodukter.

 

-         har genomgått 2-årig livsmedelsteknisk linje.

 

-         Har genomgått annat gymnasieprogram med 2 års yrkeserfarenhet inom restaurang och måltidsservice. 

 

Om det är fler sökande än antalet tillgängliga platser, prioriteras kvinnliga sökande.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. Urvalsgrunder

 

Tillträde till utbildningen beviljas den som uppfyller kraven för 3-årigt hotell – och restaurangprogram samt 3-årigt livsmedelsprogram.

 

Urval kommer då att ske efter de sökandes medelbetyg.

 

Sökande från andra utbildningar enligt det ovan sagda kommer att tas in på fri kvot som innebär att 25% av antagningsplatserna kommer att reserveras till denna grupp av sökande.

 

 

12. Principer för betygssättning och former för kunskapskontroll

 

Betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd ges efter avslutad kurs och diskuteras kontinuerligt med handledaren på arbetsplatsen för att kontrollera hur bra studenten lyckas integrera teorin i de praktiska inslagen som utbildningen utgör.

 

Ytterligare metoder för kunskapskontroll kan vara den dokumentation i anslutning till det praktiska arbetet, enskilda prov i kurser och inlämningsuppgifter enskilt eller i grupp.

Ett aktivt deltagande kan också utgöra en bedömningsgrund för betygssättning.

 

Betygskriterierna kommer att diskuteras, analyseras med de studerande och alla berörda och förändras efter behov.

 

Ledningsgruppen kommer att ha beslutanderätt för förändringar i utbildningen.

 

13. Examen alternativ utbildningsbevis

 

Ett utbildningsbevis om 60 poäng med inriktning mot ”upplevelsenäring” erhålls efter godkänt resultat i utbildningens samtliga moment samt i lärandet i arbetet med godkänt resultat.

 

Ett samlat betygsdokument kommer att utfärdas till de studenter som inte ha klarat av utbildningens samtliga moment med godkänt betyg eller som avbryter sina studier i förtid.

 

 

14. Tillgodoräkning av högskoleutbildning

 

Studier vid annan högskola eller universitet kan tillgodoräknas i utbildningsbeviset efter särskild ansökan hos ledningsgruppen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Handläggare                                                                                                                                                           Kalmar 00-11-09

 

Jacky Mauduit

 

 

 

Förfrågan om intresset att medverka i en kvalificerad yrkesutbildning inom områden :

"Upplevelsenäring" - Restaurangnäring - Livsmedelsbranschen samt småskaliga och medelsstora

förädlingsföretag.

 

Härmed översändes en förfrågan från gymnasiekontoret i Kalmar, huruvida det föreligger ett intresse från Er sida, att det treåriga hotell - och restaurangprogrammet samt ev. livsmedelsprogrammet skall utökas med ytterligare ett och ett halvt års till två års utbildning inom de ovan nämnda områdena.

 

Denna utbildning skulle vända sig främst till elever som har genomgått 3-årigt  hotell- och restaurangprogram eller livsmedelsprogram samt yrkesverksamma med anknytning till mat och måltider.

 

Utbildningen skulle kunna vara upplagd så att studenterna i huvudsak läser dels gymnasiekurser inom en teoretisk yrkesspecialisering, dels högskolekurser inom ett grundblock samt en praktisk yrkesspecialisering - lärande i arbete.

 

En tredjedel av studietiden utgörs av lärande i arbete på ett fadderföretag. Då är utbildningen förlagd till arbetsplatsen med handledning. Det problembaserade arbetssättet som praktiken utgör väver in innehåll från olika kurser. De teoretiska kunskaperna skall omsättas i praktiken och utveckla studenternas skicklighet.

 

Förutsättningen för utbildningens genomförande är en aktiv roll och ett stort engagemang från företagens sida. Jag förmodar att näringsföreträdarna är villiga att skapa meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter i samarbete med elevernas intentioner och se de studerande som en viktig resurs.

 

Utbildningens huvuduppgift skulle kunna vara att tillgodose efterfrågan på ett specialkunnande hos personer inom upplevelsenäringen som har en förmåga att självständigt och i grupp, kunna genomföra kvalificerade arbetsuppgifter, vara förtrogna med livsmedelsprodukter från ide via råvara till färdig produkt, se helheter för samordning av tjänster och produktion samt lösa problem.

 

Med vänliga hälsningar

 

 

På gymnasiekontorets vägnar.

 

PS: Jag bifogar motionen från miljöpartiet i Kalmar, som ligger till grund för denna ansökan, mitt yttrande om motionen samt relevanta frågor om KY utbildning. Jag kommer att ta kontakt med Er per telefon om ca två veckor. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 Mar 2013

Välkommen

Välkommen till franskoversattning.n.nu.

Facebook

Nyhetsbrev

Länkar

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)